Slide

Historiaa

Matkustajien palvelua jo yli 80 vuotta!

Oulaisten Liikenne -yhtiöillä tulee tänä vuonna mittariin kunniakkaat 86 vuotta. Joonas Pirttijärven lisäksi ensimmäiset linjurinsa käynnistivät vuonna 1936 Toivo Käkelä sekä Veikko Karhu. Konsernin kaikkien liikenneyhtiöiden juuret ulottuvat 1930-luvun lopun vilkkaisiin vuosiin.

Joonas Pirttijärvi starttasi 14-paikkaisen Chevroletinsa ensimmäiselle linjavuorolleen yli 80 vuotta sitten. Joonaksen Letukan reitti kulki Oulaisista Haapaveden kautta Piippolaan.

Joonaksen esimerkkiä seurasivat pian muutkin veljekset. Vuonna 1938 aloitti Matti Pirttijärvi liikenteen Haapaveden ja Nivalan välillä. Väinö, Otto ja Eino seurasivat kahden vanhemman veljensä esimerkkiä.

Vuonna 1936 aloitti liikennöinnin Toivo Käkelä, jonka linjuri huristi Raahesta Vihannin kautta Karhukankaalle.

Ruukkilainen Veikko Karhu puolestaan oli aloittanut postinkuljetuksen henkilöautolla välillä Ruukki-Paavola-Luohua. Vuonna 1936 Karhu sai liikenneluvan linjurille ja aloitti hänkin 14-paikkaisella Letukalla liikennöinnin samalla postireitillä.

Johan Emil Klemetti alkoi ajaa Ylivieskasta Haapajärvelle vuonna 1938. Seuraavan vuonna aloitti kuorma-autolla yrittämisen kalajokinen Kalle (Kaarlo) Kamunen, jonka toiminta laajen vuonna 1944 onnikkaliikenteeseen reitillä Kalajoki-Rautio-Sievi kk.

 

”Sukuviasta” yhtiöksi

Pirttijärven veljeksillä linjuriliikennöinti näytti olevan sopiva sukuvika, josta saatiin elantoa ja päästiin eteenpäin.

Jonkinmoisia päällekkäisyyksiä ja järkeistämisen ajatuksia lienee virinnyt sotien jälkeen, sillä veljekset  perustivat joulukuussa 1953 Oulaisten Liikenne Oy:n.

Veljekset jatkoivat alkuvuosina liikennöintiä entisillä linjoillaan. Viljami palveli matkustajia Käräjäoja- Kirkonkylä- Nivala reitillä. Matti ajoi Haapaveden ja Nivalan väliä sekä myöhemmin Kokkolaan. Väinö ajoi Oulaisista Kalajoelle.

Keskittymisestä saatiinkin hyötyä, etenkin paperi- ja huoltotöissä.

Mutta rahasta oli huutava pula ja uudet linja-autot olivat jo silloin poskettoman kalliita.

Eino Pirttijärvi on muistellut, että erään kerran oli kysytty lainaa Oulaisten Säästöpankista uuden linja- auton hankintaan. Pankinjohtaja oli ihmetellyt, etteihän koko pankissa ole sellaista rahamäärää mitä siihen tarvitaan…

Vuosikymmenten kuluessa sukuyhtiö on laajentunut yrityskaupoilla pohjoisen Suomen suurimmaksi paikallisesti omistetuksi liikenneyritykseksi. Kuuden vuosikymmenen aikana on tehty kaikkiaan parikymmentä yrityskauppaa. Käkelän, Klemetin ja Karhun yritysten lisäksi yhtiöihin on ostettu myös Kärsämäkinen T. Konttila sekä Pyhäjärvinen K. Hollanti Oy. Kamusen Liikenne Oy Kalajoelta hankittiin yhtiön omistukseen vuonna 2008. Viimeisin kauppa tehtiin vuonna 2020, jolloin konsernin osaksi siirtyi liiketoimintakaupalla HTK Liikenteen linja-autoliikenne Haapavedeltä.

Nykypäivä

2020 luvulle siirryttäessä Oulaisten Liikenne yhtiöt monen muun linja-autoyhtiön tavoin kohtasi suuria haasteita maailmanlaajuisen pandemian pysäyttäessä lähes kaiken matkailun ja liikkumisen. Näistä vastoinkäymisistä huolimatta yhtiötä on edelleen kehitetty ja uudistettu vastamaan tämän päivän asiakkaiden tarpeita. Yhtiö on uudistanut nopealla tahdilla kalustoaan ja haluamme edelleen tarjota asiakkaillemme sitä parasta mahdollista palvelua. Siitä pitävät huolen kokeneet kuljettajamme rautaisella kokemuksellaan ja ammattitaidolla.

Vuosikymmenen vaihteessa myös nykyinen toimitusjohtaja Henri Hihnala on tullut yhtiön omistajaksi Pirttijärven suvun rinnalle. Näillä omistusjärjestelyillä on saatu turvattua pitkät perinteet omaavan yhtiön tulevaisuus ja jatkuvuus, toivottavasti myös seuraavat 85 vuotta.

Tervetuloa palveltavaksi!